در دنیای امروز که سیل دادهها از هر سو به سمت ما سرازیر میشود، تبدیل این دادهها به اطلاعات مفید و قابلاقدام، چالشی بزرگ برای کسبوکارها محسوب میشود. هوش تجاری یا BI، به عنوان چتر حمایتی در این آشفتگی عمل میکند و با تبدیل دادههای خام به اطلاعات بصری و قابل فهم، مسیر را برای تصمیمگیریهای آگاهانه و دقیق هموار میکند.
Business Intelligence مجموعهای از ابزارها، فرآیندها و فناوریها است که با هدف استخراج اطلاعات ارزشمند از دادههای انبوه به کار میرود. این ابزارها به شما کمک میکنند تا:
مزایای هوش تجاری:
کاربردهای هوش تجاری:
در دنیای دادهمحور امروز، هوش تجاری به عنوان یک ابزار ضروری برای کسبوکارها محسوب میشود. با استفاده از BI، میتوانید از دادههای خود به طور موثرتری استفاده کنید، تصمیمات آگاهانهتر اتخاذ کنید و در مسیر موفقیت گام بردارید.
اگر در حوزه فناوری اطلاعات یا کسبوکارهای مرتبط فعالیت میکنید، احتمالاً تا به حال نام هوش تجاری به گوشتان خورده و در حد سطحی هم که شده اطلاعاتی در این زمینه دارید. اما ما قصد داریم که هوش تجاری نسل سوم یا BI نسل سوم را به شما معرفی کنیم. مانند وب و سایر فناوریها، هوش تجاری نیز به مرور زمان تکامل یافته است. راهحلهای هوش تجاری امروزی هیچ شباهتی به نسخههای قبلی خود ندارند و امروزه نسل سوم BI کاملترین و پیشرفتهترین نسخه آن محسوب میشود.
نرمافزارهای اولیه هوش تجاری (BI 1):
هوش تجاری نسل دوم (BI 2):
هوش تجاری نسل سوم (BI 3):
هدف ما از ارائه این مقاله، توضیح و تشریح این مفهوم بسیار کلیدی در علوم داده، فناوری اطلاعات و دخیل در موفقیت کسبوکارهای بزرگ است. در ادامه اطلاعات مفید و فوقالعادهای در این زمینه کسب میکنید که در کمتر مقاله یا وبسایت ایرانی مشاهده شدهاند.
امروزه هوش تجاری وارد نسل سوم خود شده است. همانطور که سایر فناوریها از پیکربندی سرور به وب و اکنون به دستگاههای تلفن همراه منتقل شدهاند، در مورد Business Intelligence 3 نیز همین امر صادق است. BI 3.0 در چندین دستگاه قابل دسترسی است و بسیار کاربرپسند و مشارکتی است.
امروزه کاربران هوش تجاری نیازی به مدرک پیشرفته در علوم رایانه یا داده ندارند و حتی نیازی به علاقهمندی در استخراج دادهها ندارند. هوش تجاری 3 برای کاربران تجاری، امکانات متنوع و زمینههای کاربردی گوناگونی را فراهم کرده است. از حسابداران و مدیران سطح C گرفته تا ناظران انبار، مدیران خرید، کارکنان فروش و بازاریابی و فراتر از آن، کل تیم میتواند اطلاعات و دادههای مورد نیاز را در جهت رشد و موفقیت سازمان در اختیار داشته باشد.
هوش تجاری نسل سوم قابلیت تمرکز بر کار تیمی و همکاری را دارد و برای فرآیندهای گروهی ایدهآل است. به جای ایجاد گزارش ماهانه، هفتگی یا روزانه، BI 3 قادر است گزارشهای لحظهای و بدون وقفه را در مورد هر تعداد فرآیند تولید و ارائه کند.
به گفته InetSoft، توسعهدهنده نرمافزارهای هوش تجاری، “با استفاده از هوش تجاری نسل سوم، شما میخواهید توانایی اتصال به پایگاههای داده رابطهای، پایگاههای داده چندبعدی، انبارهای دادههای ستونگرا و پلتفرمهایی مانند Google AdWords و Analytics و Ingrow را داشته باشید.”
همچنین بیگدیتا نیز یکی از مفاهیم پرمخاطب و ترند در دنیای کسبوکار شده و شرکتها از دادههای بزرگ برای اقدامات کارآمدتر، استراتژیکتر و پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر مشتریان استفاده میکنند.
در عین حال، نسل سوم این قابلیت را دارد که اگر میخواهید گزارش مفصلی را که مربوط به ۲۰، ۶۰، ۹۰ یا ۳۶۵ روز گذشته بوده را مرور کنید. این نسل جدید از هوش تجاری با استفاده از قابلیتهای پیشرفته، گزارش در زمان واقعی، سهولت استفاده و ابزارهای مشارکتی، را ارائه میدهد.
چرا BI 3 برای کسب و کارها اهمیت دارد؟
مهم نیست چه نامی روی آن میگذارید، چالشها همیشه شرایط مشابهی را ایجاد میکنند. یکی از این چالشها، چگونگی آنالیز دادههای کسب و کارها و استخراج اطلاعات حیاتی از فرآیندهای بازاریابی، تبلیغاتی، فروش و سایر فرآیندهای سازمانی است تا در نهایت منجر به مزیت رقابتی شود.
مزیت رقابتی یک هدف عالی است، اما تلاش برای رسیدن به آن با پیچیدگیهای زیادی همراه است. در طول مسیر ارائه نسخهها، توسعه و ارتقای هوش تجاری، مرتباً به تحقق چنین اهدافی نزدیکتر شدهایم، اما نسل سوم هوش تجاری گام بلندی در دستیابی به بهترین روشهای تجزیه و تحلیل و دقیقترین نتایج بوده است.
بر اساس مقالهای که در YellowFin منتشر شده است، آخرین نسل نرمافزارهای هوش تجاری مانند پلتفرم آنالیز داده اینگرو، به تصمیمگیرندگان سازمان این امکان را میدهد تا بدون نیاز به تسلط بر یک ابزار پیچیده یا تخصصی فناوری اطلاعات، دادهها را به سرعت استخراج، تولید و تجزیه و تحلیل کنند. BI 3.0 به کاربران تجاری اجازه میدهد تا دادههای بصری را جستجو کرده، به کار گیرند و به راحتی درک کنند. با تمام این اوصاف، میتوان به اهمیت بالای نرمافزارهای هوش تجاری نسل سوم برای کسب و کارها، فرآیندهای بازاریابی، فروش، مدیریت زنجیره تامین و… اذعان داشت.
BI نسل اول:
BI نسل دوم:
BI نسل سوم:
اگر بخواهیم به طور خلاصه مزایای نسل سوم هوش تجاری را بیان کنیم، میتوان گفت:
در مقاله ای که از تام تاولی در فوربز منتشر شده، از BI3 به عنوان شرایطی یاد شده که در آن:
اینگرو (Ingrow) و ابزارهای جریان رویدادها
در حال حاضر، ما اینگرو را به عنوان ابزاری برای جریان رویدادها معرفی میکنیم. اینگرو بدون ایجاد هرگونه بار اضافی بر روی بستر شرکتها، یک پلتفرم Big-Data را برای استریم کردن و گزارشگیری از دادهها در اختیار آنها قرار میدهد. اینگرو به کاربران امکان این را میدهد که دادهها را در هر زمان و هر مکانی که نیاز دارند، ارسال، ذخیره و درخواست کنند.
با اینگرو، هر رویدادی را از اولین touchpoint و با هر رویدادی، به صورت داینامیک و بدون نیاز به مدلسازی، استریم کنید و با غنیسازی دادهها (Enrich & transform)، به مجهولات شناخته نشده و معلومات ناشناخته از طریق دادهها پی ببرید.
اینگرو با مقیاس پذیری و ذخیرهسازی دادههای ساخته شده بر روی بستر Apache Cassandra، امکان ذخیره سریع اطلاعات با حجم بسیار بالا را فراهم میکند.
اینگرو این فرایند را قابل تکرار، مقیاسپذیر و سازگار با مدل توسعه شرکتها و سازمانها کرده است.
برگرفته شده از یادداشت آلن چایت، مدیر اجرایی جریانهای رویداد IBM