اهمیت تحلیل داده در مارکتینگ

اهمیت تحلیل داده در مارکتینگ و برای مدیران بازاریابی کسب و کارها

هنگامی که شما مدیر بازاریابی، سرمایه گذار یا حتی کارآفرین هستید، باید از شرایط کسب و کار خود آگاه باشید. برای تحقق اهداف و چشم اندازها، نیاز به دسترسی به تمام اطلاعات دارید. به عنوان مثال، با استفاده از داده ها می توانید میزان سودآوری را بررسی کنید. اگر نرخ بازگشت سرمایه مناسب باشد، می توانید سرمایه گذاری بیشتری انجام دهید. در غیر این صورت، اگر از بازار بازخورد مناسبی دریافت نمی کنید، باید در استراتژی ها و سرمایه گذاری های خود تجدید نظر کنید.

شما باید مشتریان خود را درک کنید، بفهمید که چه چیزی می خواهند و محصول یا خدماتی منطبق با خواسته های آنها ارائه دهید.

به کمک آنالیز داده می توانید رقبای واقعی خود را شناسایی کنید و مطمئن شوید که تمام ریسک ها و خطرات احتمالی را در نظر گرفته اید.

به تمام این دلایل، تجزیه و تحلیل داده ها برای بازاریابان اهمیت دارد. این اطلاعات، درک کاملی از بازاری که قصد فعالیت در آن را دارید به شما می دهد.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی برای افرادی که در حال حاضر در بازار کار می کنند نیز مهم است. این اطلاعات، گزارش کلی از نحوه عملکرد شرکت شما ارائه می دهد و نشان می دهد که چقدر فضای بهبود وجود دارد.

تحلیل داده در مارکتینگ - مدیر مارکتینگ - Data for marketing

چرا و چگونه اهداف قابل اندازه گیری تعیین کنیم؟

به گفته ویلیام تامسون کلوین، فیزیکدان و ریاضیدان انگلیسی (1824-1907) “آنچه اندازه گیری نمی شود، قابل بهبود نیست”.

این جمله در دنیای بازاریابی نیز صدق می کند. هر ماه، لازم است از طریق گزارش های خاص، نتایج را رصد کنید.

هر شرکتی باید اهداف قابل اندازه گیری را با توجه به استراتژی های بازاریابی خود تعیین کند. به عنوان مثال، به جای اینکه بگویید “می خواهیم بازدیدهای بیشتر و فروش بالاتری از طریق وب سایت خود داشته باشیم”، باید هدف خود را به صورت قابل اندازه گیری بیان کنید. مثلا می توانید بگویید “هدف ما در 12 ماه آینده کسب 20000 بازدید کننده، 500 مشتری و فروش 600 میلیون تومان است.”

در واقع، کاربردی ترین راه برای درک و بهبود عملکرد بازاریابی هرگونه اقدام یا فعالیت تجاری، اندازه گیری داده های کمی است.

تحلیل داده در مارکتینگ - مدیر مارکتینگ - Data for marketing

چگونه می توانیم یک سیستم متریک و کمی تعریف کنیم؟

معمولاً با ایجاد KPI های قابل اندازه گیری (شاخص های کلیدی عملکرد) می توان یک سیستم متریک و کمی تعریف کرد.

KPI به یک مدیر بازاریابی کمک می کند تا عملکرد را بر اساس اهداف بازاریابی شرکت اندازه گیری کند.

به عنوان مثال، یک مطالعه توسط شرکت فناوری Contently نشان می دهد که 73 درصد از بازاریابان آگاهی از برند را هدف اصلی بازاریابی محتوا می دانند. با این حال، 90 درصد آنها شک دارند که معیارهایی که استفاده می کنند در واقع نتایج مورد نظر آنها را اندازه گیری می کند.

به گفته آویناش کاوشیک، کارشناس بازاریابی دیجیتال، “معیارها به شما کمک می کنند بفهمید که در برابر اهداف خود چه عملکردی دارید.”

بنابراین، تعیین اینکه کدام KPI ها را باید در استراتژی بازاریابی اندازه گیری کرد، برای رشد کسب و کار بسیار مهم است. از جمله KPI های بازاریابی اصلی می توان به درآمد فروش، هزینه، بازگشت سرمایه (ROI) و بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) اشاره کرد.

KPI تعریف متریک

اقدامات بازاریابی به معیارهای KPI وابسته است. اگر به آنها نمی‌رسیم، به این معنی است که باید در استراتژی تجدید نظر کنیم یا تغییرات دیگر و اقدامات متفاوتی را دنبال کنیم. اما اندازه‌گیری داده‌ها به همین راحتی‌ها نیست. با توجه به رشد سریع حجم داده‌ها، جمع‌آوری، آنالیز و نگهداری آنها دشوار است. به خصوص برای کسب‌وکارهای بزرگ که با حجم داده‌های بزرگی روبرو هستیم، نمی‌توان به صورت دستی و یا با نرم‌افزارهای ساده این کار را انجام داد.

پس راه حل چیست؟ 

مدیران بازاریابی باید بتوانند:

  • – چالش‌ها و مشکلات احتمالی کسب‌وکار را شناسایی کنند.
  • – منابع مختلف داده‌های موجود را تجزیه و تحلیل کنند.
  • – دستورالعمل‌هایی را برای رشد کسب‌وکار تعریف کنند.

 

 

Ball 1s

پلتفرم اینگرو

برای اطمینان از اینکه تلاش‌های مدیر بازاریابی در اندازه‌گیری و آنالیز داده‌ها به نتایج کارآمدی در تدوین استراتژی بازاریابی تبدیل می‌شود، داشتن یک شریک استراتژیک اهمیت دارد. اینگرو فقط یک پلتفرم جمع‌آوری، آنالیز و ذخیره داده نیست، بلکه تیم متخصصین ما راه حل‌ها و راهکارهای هوشمندانه‌ای جهت بهبود کسب‌وکار مخاطبان و مشتریان اینگرو ارائه می‌دهند.

 

تحلیل داده در مارکتینگ - مدیر مارکتینگ - Data for marketing

تحلیل داده در مارکتینگ چه کمکی به مدیر مارکتینگ می‌کند؟

با آنالیز داده‌های بازاریابی می‌توان کارهای زیادی انجام داد. به عنوان مثال، ایده‌هایی در مورد وضعیت بازار به مدیران و تصمیم‌گیران می‌دهد. همچنین تجزیه و تحلیل داده، پاسخ روشنی به سوالات زیر می‌دهد:

  • ایده‌ها و ابتکارات استراتژی‌های بازاریابی شرکت چیست؟
  • استراتژی بازاریابی در درازمدت چقدر خوب عمل خواهد کرد؟
  • آیا جایی برای پیشرفت وجود دارد؟
  • برای بهبود عملکرد فعلی چه می‌توان کرد؟
  • رقبای ما چقدر خوب عمل می‌کنند؟
  • آیا کاری متفاوت است که آنها انجام می‌دهند اما ما نداریم؟
  • آیا باید در رویکرد خود تجدید نظر کنیم؟
  • آیا منابع ما به طور موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
  • آیا ما باید زمان و پول خود را برای روش‌ها و کانال‌های دیگری هم سرمایه‌گذاری کنیم؟
  • اولویت‌های اصلی ما چیست یا چه باید باشد؟

اینها برخی از سوالاتی است که یک مدیر بازاریابی با آنها سروکار دارد که پاسخ به این سوالات نیاز به تجزیه و تحلیل کاملی دارد. با استفاده از آنالیز داده‌های بازاریابی، می‌توان به راحتی به آنها پاسخ داد.

تحلیل داده در مارکتینگ - مدیر مارکتینگ - Data for marketing

با تکیه بر آنالیز داده‌های بدست آمده از اینگرو اقدام کنید!

اگر تحلیل داده در مارکتینگ انجام شود، اما تصمیمات و اقداماتی برخلاف نتایج بدست آمده گرفته شود، عملاً وقت، انرژی و هزینه خود را تلف کرده‌اید. اینگرو تمام داده‌ها را جمع‌آوری کرده و برای شما تجزیه و تحلیل می‌کند، راه حل‌ها و ایده‌های بهبود را ارائه می‌دهد.

تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی اساساً دومینووار است:

  • ۱- کشف و جمع‌آوری اطلاعات
  • ۲- آنالیز
  • ۳- تصمیم‌گیری بر اساس تجزیه و تحلیل انجام شده

در این شرایط است که کل شرکت یا کسب‌وکار شما شروع به بهتر شدن و رشد خواهد کرد که در نتیجه ارتقای استراتژی‌ها، سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های یک مدیر بازاریابی یا تیم بازاریابی شرکت است.

لوگو اینگرو

اینگرو (Ingrow) و ابزارهای جریان رویدادها

در حال حاضر، ما اینگرو را به عنوان ابزاری برای جریان رویدادها معرفی می‌کنیم. اینگرو بدون ایجاد هرگونه بار اضافی بر روی بستر شرکت‌ها، یک پلتفرم Big-Data را برای استریم کردن و گزارش‌گیری از داده‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اینگرو به کاربران امکان این را می‌دهد که داده‌ها را در هر زمان و هر مکانی که نیاز دارند، ارسال، ذخیره و درخواست کنند.

با اینگرو، هر رویدادی را از اولین touchpoint و با هر رویدادی، به صورت داینامیک و بدون نیاز به مدل‌سازی، استریم کنید و با غنی‌سازی داده‌ها (Enrich & transform)، به مجهولات شناخته نشده و معلومات ناشناخته از طریق داده‌ها پی ببرید.

اینگرو با مقیاس پذیری و ذخیره‌سازی داده‌های ساخته شده بر روی بستر Apache Cassandra، امکان ذخیره سریع اطلاعات با حجم بسیار بالا را فراهم می‌کند.

اینگرو این فرایند را قابل تکرار، مقیاس‌پذیر و سازگار با مدل توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها کرده است.

برگرفته شده از یادداشت آلن چایت، مدیر اجرایی جریان‌های رویداد IBM

دیگر مطالب