بررسی اجمالی کلان داده (Big Data)

در این مقاله به بررسی کلان داده یا همان Big Data خواهیم پرداخت. هر چه تکثیر داده در بین انواع کسب‌وکارها بیشتر می‌شود، اهمیت جریان رویدادها (event streaming) نیز بیشتر می‌شود. اما جریان رویداد چیست؟ تعریف ساده این است که جریان رویداد شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌های مربوط به رویدادها را آنالیز کنند و به آن رویداد به‌صورت بلادرنگ (در کمترین زمان ممکن) واکنش نشان دهند.

در حال حاضر، در همه بازارها همه چیز توسط رویدادها هدایت می‌شود. برای مثال، زمانی که یک تراکنش تجاری اتفاق می‌افتد، مثلا مشتری که یک سفارش ثبت می‌کند یا مبلغی سپرده به حساب بانکی خود اضافه می‌کند، یک رویداد رخ می‌دهد که گام بعدی را شکل می‌دهد.

امروزه مشتریان به دنبال تجربیات واکنش‌گرا هستند، به همین دلیل زمانی که با شرکت‌ها تعامل دارند، توانایی اتخاذ تصمیمات بلادرنگ مبتنی بر یک رویداد، برای شرکت بسیار حیاتی می‌شود.

کلان داده - Big Data

سه کاربرد تجاریِ برترِ جریان رویداد(Event Streaming)

تعداد زیاد رویدادهای تجاری، حجم عظیمی از داده‌ها را ایجاد می‌کنند که می‌تواند اتخاذ تصمیم‌های فوری را برای شرکت‌ها دشوار کند. شرکت‌ها باید شناخت قابل اعتمادی داشته باشند تا تصمیمات سریعی اتخاذ کنند و تجارب مشتریان را تقویت کنند. جریان رویداد می‌تواند به این موضوع کمک کند.

در اینجا سه دلیل اصلی اهمیت جریان رویداد برای کسب‌وکار آورده شده‌است:

 

۱- استفاده از داده‌های استفاده‌نشده

کسب‌وکارها حجم عظیمی از داده‌ها را در اختیار دارند. برای مثال، شرکت‌های تولیدی اطلاعات مربوط به خرابی ماشین‌ها، زمانِ تکمیل فرایند، اوج و فرود ظرفیت، داده‌های مربوط به میزان مصرف و غیره را در اختیار دارند. خطوط هوایی اطلاعات مربوط به زمان انتظار مشتریان، تاخیر هواپیماها و الگوهای خرید بلیط را همراه با منابع دیگر در اختیار دارند. در حال حاضر، مقدار زیادی از این داده‌ها در گوشه‌ای انباشته شده و گرد و غبار می‌خورند. سازمان‌ها می‌توانند از این داده‌ها برای مقاصد خود استفاده کنند.

۲- استفاده از مزیت شناخت داده‌های بلادرنگ (Real Time)

یکی از اصول کلیدی جریان رویداد، توانایی کسب بینش‌های بلادرنگ و واکنش به این بینش‌های کسب شده است. فرض کنید تقاضای زیادی برای خرید آنلاین یک تلویزیون جدید وجود دارد، اما این محصول در انبار موجود نیست. اگر این داده‌ها یک هفته بعد به دست خرده‌فروش برسند اصلا خوب نخواهد بود. ممکن است مشتری خود را از دست بدهند. شرکت‌ها باید بتوانند از مزیت بینش‌های بلادرنگ بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، اگر یک مشتری مکررا از یک فروشگاه خاص خرید کند، فروشگاه با استفاده از داده‌های مکانی استخراج شده از ترافیک تلفن همراه یا وای فای می‌تواند تا یک آگهی سفارشی یا کوپن خرید را براساس موقعیت مشتری به تلفن او ارسال کند.

کلان داده - Big Data

۳- ایجاد تجربه خرید بهتر و تعامل بیشتر با مشتری (Engagement)

زمانی که یک کسب‌وکار، جریان داده‌ها و بینش‌های داده‌های بلادرنگ را کنار هم تجمیع کند، فرصت مطلوبی برای خلق تجارب بهتر و تعامل بیشتر با مشتریان فراهم می‌شود. با تمام گزینه‌هایی که مشتریان در این روزها پیش روی خود دارند، موفقیتِ کسب و کار نه تنها به داشتن بهترین محصول بلکه ایجاد بهترین تجربه مشتریان وابسته است. با پاسخگویی مطلوب به شرایط، شرکت‌ها می‌توانند روش‌های جدیدی را برای تعامل با مشتریان خود و افزایش انتظارات مشتری ایجاد کنند.

 برای مثال یک شرکت هواپیمایی را در نظر بگیرید. هنگامی که پروازها لغو می‌شوند یا به تاخیر می‌افتند، عوامل خدمات مشتری و عوامل میز پشتیبان مورد هجوم مشتریان ناراضی قرار می‌گیرند. کارکنان از طریق قابلیت جریان رویداد می‌توانند رویداد را مشاهده کنند و در کمترین زمان با رزرو مجدد برنامه‌های سفر مشابه به موضوع واکنش نشان ‌دهند، بنابراین تجربه بهتری را برای مشتری ایجاد می‌کنند. همه این کارها را می توان از طریق جریان رویداد انجام داد.

لوگو اینگرو

اینگرو (Ingrow) و ابزارهای جریان رویدادها

در حال حاضر، ما اینگرو را به عنوان ابزاری برای جریان رویدادها معرفی می‌کنیم. اینگرو بدون ایجاد هرگونه بار اضافی بر روی بستر شرکت‌ها، یک پلتفرم Big-Data را برای استریم کردن و گزارش‌گیری از داده‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اینگرو به کاربران امکان این را می‌دهد که داده‌ها را در هر زمان و هر مکانی که نیاز دارند، ارسال، ذخیره و درخواست کنند.

با اینگرو، هر رویدادی را از اولین touchpoint و با هر رویدادی، به صورت داینامیک و بدون نیاز به مدل‌سازی، استریم کنید و با غنی‌سازی داده‌ها (Enrich & transform)، به مجهولات شناخته نشده و معلومات ناشناخته از طریق داده‌ها پی ببرید.

اینگرو با مقیاس پذیری و ذخیره‌سازی داده‌های ساخته شده بر روی بستر Apache Cassandra، امکان ذخیره سریع اطلاعات با حجم بسیار بالا را فراهم می‌کند.

اینگرو این فرایند را قابل تکرار، مقیاس‌پذیر و سازگار با مدل توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها کرده است.

برگرفته شده از یادداشت آلن چایت، مدیر اجرایی جریان‌های رویداد IBM

دیگر مطالب