غنی‌سازی داده‌ها Data Enrichment

اهمیت غنی‌ سازی داده‌ها چیست و چگونه انجام می‌شود؟

مفهوم غنی‌ سازی داده‌ها یا Data enrichment یکی از مفاهیم کلیدی در سازمان‌ها در تمام فرآیندهای بازاریابی، فروش، مدیریت ارتباط با مشتری و سایر موارد محسوب می‌شود که می‌تواند رشد و توسعه کسب‌وکارها را به همراه داشته باشد. در این مقاله توضیحاتی در این باره ارائه می‌دهیم.

داده‌ها یکی از مهم‌ترین دارایی‌های سازمان است. کاربران نهایی باید به داده‌های سازمان خود اعتماد داشته باشند و با اطمینان از آن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های تجاری استفاده کنند. غنی‌-سازی دیتا این امکان را ایجاد می‌کند که داده‌ها برای مصرف‌کنندگان بیش از آنچه داده‌های خام هستند، معنی و مفهوم داشته باشد.

مدیران تجاری خبره از داده‌های غنی و ساختارمند برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند. به طور کلی مراحل بهره‌گیری از داده‌ها در یک سازمان پیشرو و موفق، دارای شش مرحله است که شامل کشف، ساختار، پاکسازی، غنی‌ سازی، اعتبارسنجی و انتشار است. همانطور که مشاهده می‌کنید، مرحله چهارم غنی‌ سازی اطلاعات می‌باشد که نقش کلیدی در به کارگیری داده‌ها در سازمان دارد. هرچقدر این مراحل سلسله‌وار بصورت دقیق‌تر اجرا شوند، طبیعتاً تصمیماتی که براساس داده‌های بدست آمده اتخاذ می‌شود، نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

غنی‌سازی داده ها data enrichment

غنی‌ سازی داده‌ها (Data enrichment) چیست؟

غنی‌ سازی داده‌ها فرآیند ادغام و افزودن داده‌های شخص اول یا شخص ثالث به مجموعه داده‌ای است که با آن‌ها سروکار دارید.

 

مزایای غنی‌-سازی داده‌:

  • به کارکنان این اختیار را می‌دهد که به مجموعه‌ای بیشتر از معیارها و ابهامات را بررسی کرده و با اطلاعات بیشتری که در دسترس آنهاست گزارش‌های دقیق‌تری تدوین کنند که در تصمیم‌گیری‌های سازمان نقش موثری دارد.
  • به کارکنان اجازه می‌دهد تا به سوالات با بینش عمیق‌تر از آنچه می‌توانستند با داده‌های غنی نشده انجام دهند، پاسخ دهند.
  • تجربه مشتری را افزایش می‌دهد زیرا داده‌های غنی شده به کسب‌وکار شما کمک می‌کند تا نیازهای مشتری را پیش‌بینی کند، بنابراین به برند شما اجازه می‌دهد همچنان مرتبط باشد.

مثالی از غنی‌ سازی دیتا:

یک مثال عالی از غنی‌-سازی داده‌ها در بحث lead scoring یا روند ارزیابی و رتبه‌بندی مشتریان بالقوه دیده می‌شود. فرض کنید می‌خواهید نحوه تغییر این معیار را در طول زمان بررسی کنید. غنی‌-سازی داده‌ها به شما امکان می‌دهد ببینید چگونه الگوی رفتاری کاربر طی زمان با لید اسکور تغییر کرده است.

غنی‌سازی داده ها data enrichment

انواع غنی‌ سازی داده‌ها

در حالی که انواع غنی‌-سازی داده‌ها بر اساس حجم منابع داده جمع‌آوری شده متفاوت است، سه نوع غنی‌-سازی داده وجود دارد که در بین مشتریان اینگرو نیز رایج است:

رفتاری:

با غنی‌-سازی داده‌های رفتاری، الگوهای رفتاری مشتریان به پروفایل کاربری آنها اضافه می‌شود. افزودن این الگوها به شما امکان می‌دهد تا زمینه‌های مورد علاقه آن مشتری و همچنین روندی که آنها در تصمیم‌گیری کلی خرید طی می‌کنند را مشخص کنید. غنی‌ سازی داده‌های رفتاری بسیار مهم است زیرا به شما در تعیین اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی و توجیه بودجه بازاریابی کمک می‌کند.

جمعیت‌شناختی:

غنی‌سازی داده‌های جمعیت‌شناختی به شما امکان می‌دهد تا پیام‌ها را به گروه‌های خاص هدایت کنید. این امر به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که تبلیغات و پیام‌ها با مشتری به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند.

جغرافیایی:

مشاغلی که داده‌های جغرافیایی را غنی می‌کنند می‌توانند پیام‌رسانی به گروه‌های مختلف در موقعیت‌های مکانی و جغرافیایی را هدف قرار دهند. این امر باعث می‌شود کاربران محتوایی را مشاهده کنند که مربوط به کشور، منطقه زمانی و شهر آنها باشد. با استفاده از داده‌های جغرافیایی، شرکت‌ها می‌توانند آدرس IP را جستجو کرده و مکان آن کاربر را بررسی کنند. هنگامی که کاربران از سایت شما بازدید می‌کنند، می‌توانید محتوا را براساس مواردی که در آن حوزه خاص مورد توجه است، شخصی‌سازی کنید.

چرا غنی‌سازی داده‌ها مهم است؟

غنی‌ سازی داده‌ها به مشاغل اجازه می‌دهد تا داده‌ها را برای کاربران نهایی مفید و قابل اعتماد کنند. وقتی سازمان‌ها داده‌های خود را غنی می‌کنند، با کاربردی ساختن آن به ارزش داده‌ها می‌افزایند. همچنین کسب‌وکارها هنگام غنی‌سازی داده‌ها درک عمیق‌تری از مشتریان خود خواهند داشت که این امر به آنها اجازه می‌دهد محصولات و خدمات را با نیازهای مشتریان خود منطبق نمایند.

غنی‌سازی داده ها data enrichment

اگرچه مزایای بیشماری برای غنی‌سازی اطلاعات وجود دارد، ما سه مورد اصلی را به شما توضیح می‌دهیم:

مزیت اول: غنی‌ سازی، دقت داده‌ها را بهبود می‌بخشد.

یک مجموعه داده به تنهایی آنقدر قوی نیست که بتواند یک نمای واحد و یکپارچه از مشتری ایجاد کند. در اینجاست که توانمند‌سازی داده‌ها نقش مهمی در ارزشمند کردن داده‌های خام ایفا می‌کند. از طریق توانمندسازی دیتا، کسب‌وکارها داده‌های کامل‌تر و نادیده‌گرفته‌شده را به مجموعه داده اصلی مشتری خود اضافه می‌کنند.

با غنی‌سازی داده‌ها، کسب‌وکارها داده‌هایی را که برای آنها ارزشمند است جمع‌آوری می‌کنند. وقتی داده‌ها دقیق باشند، ذینفعان به آن اعتماد می‌کنند و در پیشبرد اهداف خود از آن استفاده می‌کنند.

مزیت دوم: غنی‌سازی داده‌ها به هدف‌گیری بهتر مشتریان کمک می‌کند.

وقتی داده‌ها دقیق و به‌روز هستند، شرکت‌ها می‌توانند کمپین‌های بازاریابی را براساس کاربران شخصی‌سازی کنند. اگر تصمیم گرفتید تبلیغات و بازاریابی کاربران خاصی را هدف قرار دهید، غنی‌سازی داده‌ها به شما امکان می‌دهد داده‌های خود را به طور دقیق‌تر تقسیم‌بندی کنید.

داده‌های غنی‌شده احتمالاً منجر به مؤثرتر شدن کمپین‌های بازاریابی و ارتقای فروش می‌شود و نرخ بازگشت سرمایه (ROI) را بهبود می‌دهد.

مزیت سوم: غنی‌ سازی داده‌ها تجربه مشتریان شما را بهبود می‌بخشد.

غنی‌ سازی داده‌ها به شما اجازه می‌دهد تا با تبلیغاتی که نیازهای مشتریان بالقوه را برآورده می‌کند، با آنها ارتباط برقرار کنید. وقتی پیام برای کاربران شخصی‌سازی می‌شود، نه تنها روابط شما را با مشتری بهبود می‌بخشد، بلکه به کاربران نشان می‌دهد که شما به نیازهای آنها اهمیت می‌دهید و آنها را به عنوان مشتری درک می‌کنید.

غنی‌سازی داده ها data enrichment

سه مرحله غنی‌سازی داده‌ها در سازمان:

غنی‌سازی داده‌ها یک فرایند پیچیده است و هنگام مواجهه با حجم زیادی از منابع داده، مشکل‌تر نیز می‌شود. سه مرحله مهم در فرایند غنی‌سازی داده‌ها عبارتند از:

1. هدف خود از غنی‌-سازی داده‌ها را تعیین کنید.

قبل از شروع به غنی‌ سازی داده‌ها، مهم است که هدف کلی خود را مشخص کنید. هدف کلی بهبود کیفیت و دقت داده‌های شماست و در بسیاری از موارد، شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) را نیز تعیین می‌کند. هنگام تعیین هدف غنی‌سازی، باید در نظر بگیرید که کسب‌وکار شما چه اطلاعاتی را برای جمع‌آوری نیاز دارد. داده‌ها باید مرتبط با کسب‌وکار شما باشد و به همکاران و پرسنل سازمان اجازه دهد دید ارزشمندی را در مورد مشتریان بدست آورند.


2. از ابزارهای غنی‌ سازی برای آماده‌سازی داده‌ها استفاده کنید.

این مرحله بدون شک مهم‌ترین مرحله در مورد غنی‌-سازی داده‌ها است. استفاده از ابزارهای مناسب به شما امکان می‌دهد تا داده‌های خود را به طور موثر غنی کنید، که منجر به داده‌های با کیفیت بالا در سازمان شما می‌شود. در مورد غنی‌-سازی داده‌ها، ابزارهای فراوانی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند.

ابزارهای غنی‌ سازی داده‌ها نه تنها داده‌ها را جمع‌آوری، سازماندهی و پاکسازی می‌کنند، بلکه داده‌ها را به شکل مفیدی برای کسب‌وکار شما قالب‌بندی می‌کنند. معمولاً شرکت‌ها هنگام غنیسازی داده‌ها از بیش از یک ابزار استفاده می‌کنند، زیرا هر ابزار در جنبه خاصی از غنی‌سازی کاربرد دارد.

غنی‌سازی داده ها data enrichment - هوش تجاری نسل سوم BI3

برخی از ابزارهای برتر برای غنی‌سازی داده‌ها عبارتند از:

  • – Beam Enrich (بخشی از Google Cloud Dataflow)
  • – LeadGenius
  • – MaxMind (IP به نقشه شهر/کشور)
  • – Clearbit (IP به نگاشت نام شرکت)
  •  

3. داده‌ها را به‌روز نگه دارید

غنی‌سازی داده‌ها کاری نیست که یک بار برای سازمان شما انجام شود، بلکه یک فرایند مداوم است تا اطمینان حاصل شود که کسب‌وکار شما با داده‌های به‌روز و ارزشمند پیش می‌رود. با این اوصاف، اطمینان از به‌روز بودن داده‌ها و غنی‌ سازی مداوم آنها (چه برای داده‌های لحظه‌ای و چه در انبار داده) بسیار مهم است. اگر داده‌ها به‌روز نباشند، به مرور زمان منسوخ می‌شوند و ارزش خود را از دست می‌دهند تا جایی که جمع‌آوری آنها برای سازمان شما بی‌ارزش می‌شود.

اینگرو به عنوان یک پلتفرم پیشرفته جمع‌آوری و تحلیل داده، بهترین، دقیق‌ترین و به‌روزترین اطلاعات را برای سازمان شما فراهم می‌کند.

غنی‌سازی داده ها data enrichment
لوگو اینگرو

اینگرو (Ingrow) و ابزارهای جریان رویدادها

در حال حاضر، ما اینگرو را به عنوان ابزاری برای جریان رویدادها معرفی می‌کنیم. اینگرو بدون ایجاد هرگونه بار اضافی بر روی بستر شرکت‌ها، یک پلتفرم Big-Data را برای استریم کردن و گزارش‌گیری از داده‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. اینگرو به کاربران امکان این را می‌دهد که داده‌ها را در هر زمان و هر مکانی که نیاز دارند، ارسال، ذخیره و درخواست کنند.

با اینگرو، هر رویدادی را از اولین touchpoint و با هر رویدادی، به صورت داینامیک و بدون نیاز به مدل‌سازی، استریم کنید و با غنی‌سازی دیتا (Enrich & transform)، به مجهولات شناخته نشده و معلومات ناشناخته از طریق داده‌ها پی ببرید.

اینگرو با مقیاس پذیری و ذخیره‌سازی داده‌های ساخته شده بر روی بستر Apache Cassandra، امکان ذخیره سریع اطلاعات با حجم بسیار بالا را فراهم می‌کند.

اینگرو این فرایند را قابل تکرار، مقیاس‌پذیر و سازگار با مدل توسعه شرکت‌ها و سازمان‌ها کرده است.

دیگر مطالب